Elk bedrijf wil op de lange termijn een solide klantenbasis opbouwen. Helaas is dit echter makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom hebben we deze pagina in het leven geroepen. Je vindt hier een overzicht van de meest gebruikte manieren om op de lange termijn aan klanten te komen.
Visitekaartjes
De eerste manier om aan klanten te komen op de lange termijn is door visitekaartjes aan te maken en aan geïnteresseerden te geven. Dit doe je door eerst via een partij als Printis dit soort kaartjes te laten printen. Vervolgens dien je altijd een stuk of 5 visitekaartjes bij je te hebben. Geef deze aan mensen waarvan jij denkt dat ze kunnen profiteren van je bedrijf. Zelfs als maar 1 op de 100 visitekaartjes een klant oplevert, zal dit het nog steeds meer dan waard zijn.
SEO
Heb je al van zoekmachineoptimalisatie (SEO) gehoord? Hiermee optimaliseer je jouw website voor zoekmachines zoals Google. Het gevolg? Meer bezoekers dan ooit en hierdoor extra veel klanten! Het duurt meestal een paar maanden voordat SEO begint te werken, waardoor het perfect is voor op de lange termijn. Het kost misschien wat moeite om te beginnen, maar zodra je hoger in de zoekresultaten staat, sta je in de spotlight!
Referral marketing
Wist je dat mond-tot-mondreclame tegenwoordig in een nieuw, digitaal jasje zit? De term hiervoor is referral marketing. Eerder klanten delen hierbij hun positieve feedback met de rest van het internet. En dat is goud waard! Om dit kracht bij te zetten, kun je een referral programma opzetten waarbij je je huidige klanten iets van waarde biedt in ruil voor elke nieuwe klant die ze aandragen. Dit kan bijvoorbeeld een korting zijn, een gratis product of dienst, of wat maar past bij jouw bedrijf. Het mooie aan referral marketing is dat het bouwt op het vertrouwen dat mensen al hebben in hun eigen netwerk, waardoor de aanbevelingen veel impact hebben.
Loyale klanten belonen
Het belonen van loyale klanten is een effectieve manier om klantenbinding te versterken en herhaalaankopen te stimuleren. Mensen waarderen het enorm als hun trouw erkend en beloond wordt. Hoe je dit voor elkaar krijgt? Een loyaliteitsprogramma waarbij klanten punten sparen bij elke aankoop is de perfecte oplossing! Deze kunnen ze op den duur bij je besteden. Dit motiveert niet alleen jouw klanten om terug te komen, maar creëert ook een positieve, langdurige relatie.
E-mail marketing
E-mail marketing is inmiddels een dinosaurus geworden onder de methodes van klantretentie. Het stelt je in staat om rechtstreeks te communiceren met je doelgroep, met gepersonaliseerde berichten die echt resoneren. Start met het opbouwen van een mailinglijst door bezoekers van je website de optie te geven om zich in te schrijven. Het mooiste van e-mail marketing? Je kunt de effectiviteit van je campagnes gemakkelijk meten, aanpassingen maken op basis van wat werkt en steeds verfijnder te werk gaan.