Een Call To Action, CTA, is binnen de marketingwereld een truc om een websitebezoeker tot actie te laten overgaan. De CTA bestaat meestal uit een korte zin of een combinatie van woorden om de bezoeker actie te laten ondernemen. Dit hoeft niet noodzakelijk het kopen van producten te zijn, maar bijvoorbeeld een offerte aanvragen, bekijken van een collectie of verder lezen van een artikel zijn ook CTA’s. Om de Call To Action extra te laten opvallen, worden vaak buttons gebruikt waarop tekst verwerkt wordt, zoals “Poppers kaufen” of “Vraag een offerte aan”. Dit artikel zal daarom aandacht besteden aan de meest gebruikte CTA’s, die een sterk karakter hebben en geheid je bezoekers tot actie zullen aanzetten.
Tips tot schrijven van een goede Call To Action
Een goede call-to-action schrijven vereist enige aandacht voor details en strategie. Hoe doe je dit nu? Volg deze 7 tips om al goed op weg te raken:
- Wees duidelijk over wat de verwachting is.
- Houd ook met een Call To Action rekening met je doel en doelgroep.
- Maak een opvallende CTA wat betreft kleur of vorm.
- Creëer een bepaalde urgentie met je Call To Action.
- Plaats je CTA op een logische plek.
- Een sterke CTA is kort van stuk.
En een extra tip: als je vanuit thuis je perfecte CTA moet opstellen, zorg dan voor een goed ingerichte werkplek.
Voorbeelden van sterke CTA’s
CTA’s bestaan vaak uit tekst, versterkt met een visueel aspect. Denk bijvoorbeeld aan een button met tekst. Deze tekst wordt ook wel de onderwerp regel genoemd. Het geeft in het kort weer waar de button je naar zal linken. Denk bijvoorbeeld aan teksten als “ontvang nu korting” of “bekijk ons assortiment”. Hieronder volgen een aantal voorbeelden van de meest gebruikte CTA’s.
Opvallende buttons
Een opvallende button is bijvoorbeeld te vinden op Iwantpoppers.com, waar de felrozebutton met de tekst “Click Here” opvalt tegen de neutrale afbeeldingsachtergronden. De tekst laat duidelijk zien wat de website verwacht van de bezoekers: ga naar de volgende pagina en maak je aankoop hier compleet.
Makkelijk in winkelwagen
Een opvallende winkelwagenknop is ook een goede manier om een potentiële klant over te laten gaan tot aankoop van een product. Mensen zijn lui in hun winkelgedrag en daarom moet de winkelwagenknop opvallen. Mensen moeten er niet naar hoeven zoeken, want dan haken ze af.
Dubbele CTA
Door een dubbele CTA in je content te verwerken, geef je de klant een keuze. Laat je bezoeker bijvoorbeeld direct zijn favoriete artikelen bestellen of alle aanbiedingen aanschouwen. Door een keuze te geven, zal een klant in de meeste gevallen op een van de twee Call To Actions klikken.
CTA en SEO
Een goede call-to-action kan meteen van invloed zijn op je Search Engine Optimization. Hoewel directe invloed op de rangschikking in zoekmachines niet zo groot is als andere SEO-factoren, zoals contentkwaliteit en backlinks, kan een effectieve CTA indirect bijdragen aan een betere SEO op verschillende manieren, namelijk:
- Grotere gebruikersbetrokkenheid
- Bouncepercentage wordt lager
- Betere gebruikerservaring
- Hogere conversion rate