Online verkoop wordt voor bedrijven steeds belangrijker. Consumenten shoppen steeds meer via het internet. Het is daarom belangrijk dat je als bedrijf de boot niet mist en je klanten naar de concurrent ziet overstappen. Een webshop bouwen is een vak apart. Je kunt dit uitbesteden aan de specialisten van Solvisoft. Zij gaan met de klant in gesprek over de wensen en mogelijkheden. De webshop moet aansluiten bij de producten die worden aangeboden en bij het type klant dat de webshop bezoekt. Een winkel in maatpakken voor heren trekt nu eenmaal een ander publiek dan een webshop voor snoep of computergames. Het is belangrijk om in de basis de juiste keuzes te maken, Dat voorkomt grote aanpassingen als de webshop eenmaal online is.
Denk na over de basis van je webshop
Voordat je aan de slag gaat is het belangrijk om over een paar basale zaken goed na te denken. Ga je de bezoeker met ‘je’ of met ‘u’ aanspreken? Kortom: wat wordt de tone of voice van de website? Daarnaast is het belangrijk om een goede en overzichtelijke menustructuur te maken. Een bezoeker moet in maximaal 3 muisklikken kunnen vinden wat hij zoekt. Lukt dat niet dan is de kans groot dat de belangstelling weg is en dat je bezoeker naar een andere webshop gaat. De aandacht vasthouden is dus heel belangrijk. Dat doe je door de juiste uitstraling te hebben voor jouw beoogde doelgroep.
Een veilige webshop
Een webshop moet veilig zijn. De klant moet ervan verzekerd zijn dat zijn persoonlijke gegevens niet op straat komen te liggen. Door toepassing van headless e-commerce word teen veilige en tegelijk prettig navigerende webshop gebouwd waar de klant snel en gemakkelijk zijn bestellingen kan doen. Hoe gemakkelijker en vlotter alles verloopt, hoe groter ook de kans dat een bezoeker later terugkomt voor een volgende bestelling. Dit hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van de bestelde producten en de afhandeling van de order. Houd er rekening mee dat een tevreden klant minder snel zijn mening online zal ventileren dan een klant die een klacht heeft. Je kunt een klant die een bestelling heeft gedaan natuurlijk altijd actief uitnodigen om een review achter te laten middels een after sales e-mail.
Houd je webshop up to date
Het is heel belangrijk om ervoor te zorgen dat de informatie in je webshop juist, volledig en actueel is. Producten die je niet of niet meer kunt leveren moeten worden verwijderd. Nieuwe producten geef je extra aandacht met een link op de homepage. Zorg dat de prijzen kloppen en dat je een bezoeker actueel kunt informeren of een artikel op voorraad is. Je kunt de informatie in je webshop koppelen aan een systeem voor voorraadbeheer. Zodoende wordt op de website automatisch vermeld dat een artikel is uitverkocht als er geen voorraad meer is. Klanten goed informeren is heel belangrijk om klachten te voorkomen.